center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

A hatékony reklám
A reklámpszichológus tapasztalatai. Géber Tibor, www.prherald.hu, 2007. október 18.

A hatékony reklámról beszélt nekünk Babocsay Ádám, vagyis hogy mi az, ami hat egy reklámban, milyen feltételeknek kell meglenni ahhoz, hogy az a reklám hatásos legyen. Kíváncsiságunk szinte olthatatlan, hiszen annyi mindenki megmondta már, hogy mi kell a jó reklámhoz és annyira kevesen tudták még megmutatni. Ezúttal mindez egy reklámpszichológus szemszögéből, annak apropóján, hogy 2007. október 18-án délelőtt tartják a Reklámzabálók Éjszakájának 2007-es Turnéját beharangozó sajtótájékoztatóját, hatvan újságíró és szerkesztő érdeklődésétől kísérve.

Babocsay Ádám szerint: ha egy termék jó, de készítünk hozzá egy kimondottan rossz reklámot, az akár tönkre is teheti azt. És igaz ez fordítva is. „A jó – jó, a rossz – nem jó!” – szögezik le a Reklámzabálók éjszakájának szervezői. Na de mi „kell” ahhoz, hogy hatékonyan „működjön” a reklám? (Persze az is kérdés hogy mit nevezünk működésnek?) Először is ugye a reklám nem tud eladni, hanem az eladhatóságot segíti elő, azzal hogy lehetőséget ad, hogy a márka és a fogyasztó találkozzon. Ennek a ténynek a nem-tudása gyakran konfliktushelyzetet eredményez - megbízó és megbízott között. A reklám alapvető célja a márkaépítés… Mindennek van helyettesítő terméke, nem nagyon van olyan, aminek nincs. (lásd mosóporháború…) A fogyasztó sem hiszi el már azokat az előnyöket, amiket a termék kínál… A reklám feladata főként a versenytársaktól való megkülönböztetés, USP hangsúlyozása lesz – innentől nincs értelme promócióról beszélni.

Következzenek az elméleti szempontok, hogy miként működnek a reklámok, mitől jók:

Eladási eredmények
Az a reklám megtérülése, ha eladtam a terméket… Itt a példa, Auchan csirkecomb 589.- forintért, óriásplakáton. Ezt ők sem gondolják márkaépítésnek. De itt vannak például a DM-kampányok – levelek, kuponok… mérhető, de nem ez a márkaépítés, ezt senki ne gondolja. Senki nem gondolja, hogy ezzel fogja felépíteni a márkát, még az Auchan sem…

Emléknyomok bevésése
Mennyire emlékeznek a reklámra, mennyire ragad meg az üzenet…
Minden ügynökség tisztába van vele, hogy kell recallt generálni: kutya, sex, terhes mama, baby… ezek megragadnak. Elsősorban valamilyen emocionális üzenet kell. Az hogy valami még emlékezetes azonban még semmit nem mond. Gondoljunk csak az Ásóka reklámra, emlékszünk rá, de arra már nem, hogy miről szól, kit reklámoz? Nem tudni. Ahogy a Müszire sem emlékszik már a mai korosztály, mégis eszünkbe jut. Nem tudjuk, mit is reklámozott. A recall önmagában tehát nem elég…

Brandingnél is vannak ilyen hibák. Példának vehetjük a sörreklámokat – A reklámot meg tudjuk mondani, hogy szeretjük, de azt hogy konkrétan melyik terméket reklámozza, az az esetek nagy részében csak találgatás… A reklámozók sörpiacot építenek ekkor, nem márkát. És a kettő nem ugyan az, ezt ne tessék elfelejteni… Magyarországon kifejezetten sok ilyen szituáció van.

Márkaismertség
Persze, ez egyértelműen fontos. Mindenki „Top Of Mind” akar lenni a fogyasztó fejében. Természetesen egyenes arányosság mutatható ki a pozíció a fogyasztó fejében és a márka piaci sikeressége között. A legrosszabb reklám is át tud menni az emberek fejébe, csak sok pénzt kell mögé tenni, tehát sokszor kell a fogyasztók elé tenni. A jó reklám ugyanazt a hatást sokkal kisebb reklámköltéssel el tudja érni. És ez a lényeg, mert kommunikációs oldalon – hosszútávon - ez jelentős megtakarítást tud adni egy cégnek. Hisz’ köztudott hogy a médiaköltésekben iszonyatos a harc és iszonyatos pénzek mennek. Csak hogy egy dolgot említsünk, a telekommunikációs cégek listaáron átlagosan 5-700 milliót költenek el média-megjelenésre, tehát kvázi reklámokra - havonta. A cél ezt a hatást a lehető legkisebb pénzből kihozni. Persze megtehetjük, hogy ha rossz a reklámunk vagy a termékünk, azt nagyobb média-megjelenéssel ellensúlyozzuk, de azért az is tény, hogy ha a kampány már nem aktív, nincs az utcán a plakát vagy a tv-ben a szpot, akkor a márkaismertség és népszerűség jelentősen csökkenni kezd, magyarul zuhanórepülésbe. Ezért csak akkor lehetünk nyerők, ha folyamatosan kommunikálunk – ami pedig nagyon költséges. Az erős márkák megtehetik azt, hogy néha nem kommunikálnak. Pl.: Ferrari. nem látjuk a reklámjait mindennap, sőt, szinte sosem, de mindenki tudja, miről van szó, hiszen itt egy erős márkáról van szó. De ha hétköznapi példát hozunk, Red Bull szpottal is ritkán találkozunk már, mert azt mondta a cég, elértük a célcsoportban a 97%-os márkaismertséget, és nincs szükségünk arra, hogy túlkommunikáljuk a márkát.

Szubjektivitás
Rengeteg reklám polarizál, felkavar. A reklámokat jónak vagy rossznak lehet gondolni. Az egyik leggyakrabban használt téma az erotika. Ahol a sex része az üzenetnek, ott elfogatható, és egyáltalán nem erkölcstelen, ha ezt alkalmazzák is. (pl.: Wunderbra)
Felmerülhet a kérdés: kell-e mindenáron tetszenünk, vagy sem? Ha mindenkinek tetszeni akarunk, akkor nem leszünk igazán érdekesek senki számára. Politikailag korrektnek lenni csak úgy lehet, ha nem vállalok markáns véleményt, tehát nem vagyok egy igazán izgalmas márka. Az attitűdökön és az érzelmeken keresztül lehet igazán megszólítani a közönséget… Toptémák: vallás, politika, abortusz, szex… nem lehet úgy különbözni, ha nem polarizálunk. Nem lehet mindenkinek tetszeni, fel kell vállalni, hogy a célcsoporton kívül esők nem lesznek velünk egy hullámhosszon, véleményen. A lényeg számunkra a célcsoportunk, és az ő véleményük a lényeg.

Meggyőzés
Ariel vs. Persil? Nagyon minimális a márkahű fogyasztó, pedig iszonyatos harc folyik a aktív oxigének szintjén… De talán egyszer majd ezen a téren is elérjük azt, amit viszont a Coca-Cola kontra Pepsi Co. harcnak sikerült. Nem veszek mást. Ha nincs Coca, nincs kóla.
De nézzünk egy másik esetet: vízlágyítók. Nem hiszem, hogy bármi olyasmit mond a Calgon, mint egy másik hasonló vízlágyító ne mondhatna – csak elég sok a média-megjelenés, ezért veszik a Calgont… nem azért mert annyira meggyőző a termék. Azonban a legtöbb reklámban a termékelőnyök hangsúlyozására törekednek, és ennek is kell, hogy legyen a fő üzenet. Nem csak azt kell kommunikálni, hogy válasszanak, hanem azt is, hogy miért ne mást.

Fzt a témát a tetszés és recallnál ecseteltek nagyjából lefedik. Azonban átlagosan napi kb. 4-5000 impulzus ér minket, de hogy tegnapról konkrétan így kapásból mire emlékszünk? Hát…
Az a reklám, ami nem oldja meg azt, hogy az üzenet, a reklám átmenjen a reklámzajon, akkor azt már a készítésnél ki kell dobni. A figyelemfelkeltés fontos, egyik eszköze a polarizálás. Emlékezzünk az Axe Bodysutra kampányra.

Attitűd változást okoz?
Ne egy sematikus modellt húzzunk rá az összes kampányra, hanem mindig vizsgáljuk meg, melyik a legjobb módszer, ami az előzőekből is következik, és a hatás is meglesz!

Igazából hogy milyen egy jó reklám? Talán amelyek a fentieket együtt alkalmazzák. Nem véletlen hogy ilyenekből kevés. Az a reklám tud működni, ahol a reklámkészítők megtalálják, hogy a fogyasztók fejében mire van igény, és a márkaüzenetet is, majd ennek az ötvözéséből egy olyan kampányt tudnak felépíteni, mely mind a két oldal tetszését elnyeri. Azonban a kettőt együtt kell alkalmazni, tehát az egyensúlynak meg kell lenni. Hiszen halott a kampány, ha csak a készítőknek tetszik, de akkor is, ha a fogyasztóknak, de nem közvetíti az üzenetet, nem építi a márkát. Tehát a kettőt ötvözni kell, és ebből születik egy harmadik dolog, amit úgy hívhatunk: hatékony reklám.

A tálalás módja
Ha a márkaépítés valóban a reklámok fő kötelessége, akkor mindig az üzenet a lényeg. No igen, és ebből a szempontból nagyon fontos a közlés módja. A minőségi megjelenés legalább olyan fontos, mint a márkaüzenet, amit a kampány során közvetíteni akarunk. Ezt se hagyjuk figyelmen kívül!

(Via Reklámhét 2007)

Géber Tibor

A hatékony reklám. A reklámpszichológus tapasztalatai. Géber Tibor, www.prherald.hu, 2007. október 18.